Couperin, François | Concerts Royaux et Nouveaux Concerts ou les Goûts Réunis (1722 & 1724)

  • Description
  • More

Original edition restored & augmented by Atelier Philidor.

As suggested by François Couperin himself in his preface, I have bound together the Concerts Royaux and the Nouveaux Concerts published  respectively in 1722 & 1724.
  • Instrumentation: harpsichord, treble instrument (flute, oboe, violin) & basso continuo, viola da gamba, bassoon
  • Edition | Source: Facsimile (2019) | L'Auteur, Paris, 1722 & 1724
  • Notation | Clefs: G2, C3, F4, F3, figured bass
  • Pages | Format: 2 volumes, 2 x 100 pages (part-book added with non figured bass to facilitate the performance)  - 21.6 x 27.9 cm
  • Hard copies of this facsimile can be bought at the music shop Aux Notes d'Orphée (Montpellier, France). Please contact them at contact@notesorphee.com for more information.
Published in 1722 as a supplement to the third book of harpsichord pieces, the Concerts Royaux (Royal Concerts) were written for a mixed ensemble of strings and woodwinds, playing together or in alternation; like other French composers of the time, François Couperin (1668-1733) left the instrumentation to the musicians’ discretion. When performing them at Versailles for the court, Couperin played the harpsichord and was accompanied by violinist François Duval (a member of the Vingt-quatre Violons du Roy), oboist Philidor (André Danican, known as Philidor “the elder” or his son Anne, both of whom were close to the King), bassoonist Pierre Dubois, and gambist Hilaire Verloge, nicknamed “Alarius.” 

TABLE

  • Premier concert: Prélude - Allemande - Sarabande - Gavotte - Gigue - Menuet en trio
  • Deuxième concert: Prélude - Allemande fuguée - Air tendre - Air contrefugué - Echos
  • Troisième concert: Prélude - Allemande - Courante - Sarabande grave - Gavotte - Musette - Chaconne légère
  • Quatrième concert: Prélude - Allemande - Courante française - Courante à l'italienne - Sarabande - Rigaudon - Forlane
  • Cinquième concert: Prélude - Allemande - Sarabande grave - Gavote - Musète dans le goût de Carillon
  • Sixième concert: Prélude - Allemande - Sarabande - Air de Diable - Siciliène
  • Septième concert: Prélude - Allemande - Sarabande grave - Fuguète - Gavote - Siciliène
  • Huitième concert dans le goût théâtral: Ouverture - Grande Ritournèle - Air - Air tendre - Loure - Air - Air léger - Air de Baccantes
  • Neuvième concert intitulé Rittrato dell' amore: L'enjoüement - Les Graces - Le Je-ne-scay-quoy - La Vivacité - La Noble Fierté, Sarabande - La Douceur - L'et Coetera ou menuets
  • Dixième concert: Prélude - Air tehdre et Louré - Plainte pour les violes - La Tromba
  • Onzième concert: Prélude - Allemande - Seconde allemande plus légère - Courante - Sarabande - Gigue lourée - Rondeau
  • Douzième concert à deux violes ou autres instrumens à l'unisson
  • Treizième concert: à 2. instrumens à l'unisson
  • Quatorzième concert: Prélude - Allemande - Sarabande grave - Fuguète
ATELIER PHILIDOR
BI385
Add to cart
Related Products