Matteis, Nicola | Le false consonanse della musica (c1680)

  • Description
  • More
Original edition restored by Atelier Philidor.
  • Full title: Le false consonanse della musica per poter apprendere a toccar da se medesimo la chitarra sopra la parte. Esempij curiosi con havertimenti chiarissimi e dichiarationi dove ciasche d'uno potrà in breve accompagnar le arie in musica, e sonar qual si voglia basso. Essendo detti esempij ottimi per quelli che amano à toccar la parte con perfettione sopra il cimbaro leuto viola da gamba esercitandosi potranno con faciltà estraordinaria discoprire le botte delicate cioè le false consonanse resolute con le buone. Il tutto è diuiso in quattro parti.
  • Instrumentation: guitar, lute viola da gamba, harpsichord
  • Edition | Source: Facsimile (2015) | London, ca. 1680
  • Pages | Format: 1 volume, 99 pages | 21 x 29.7 cm
  • Text in Italian

This is one of the most important treatises of the seventeenth century. Invaluable to players of all plucked instruments, it should be of especial interest to guitarists for it contains Matteis's realisations of figured basses for the baroque guitar and thereby points the way to a fundamental, if totally neglected, aspect of the guitarist's musical life, that of continuo playing.

ATELIER PHILIDOR
BI206
Add to cart